vrijdag 30 juni 2017

Vakantie

Rob Spronk
Vanmorgen vroeg stapte ik in de auto, ruim op tijd voor mijn eerste afspraak van de dag.
De zon scheen, de temperatuur was bijzonder aangenaam en het beloofde een mooie dag te gaan worden.
Mijn buurman was druk bezig met het vol laden van zijn auto. Je kent het wel; koffers, een tent, 
klapstoeltjes en natuurlijk weer veel teveel speelgoed voor zijn twee kinderen.
De caravan stond al klaar en het was wel duidelijk dat hij vandaag zou vertrekken.
Ja, het vakantieseizoen is al weer aangebroken!


Misschien komt het door mijn werk, maar ik maak me toch altijd zorgen als iemand die ik goed ken op vakantie gaat.
De zomermaanden zijn voor inbrekers een drukke periode.
Veel mensen verlaten hun huis voor een aantal weken en laten het vaak onbeheerd en onbeschermd achter.
Iedereen weet inmiddels dat het niet slim is om op Facebook of andere social media te zetten dat je drie weken naar Zuid-Frankrijk bent.
Ook weet iedereen dat deuren en ramen goed gesloten dienen te worden en dat waardevolle spullen niet in het zicht achter gelaten moeten worden.
Maar inbrekers zijn niet achterlijk. Ze zien heus wel dat de caravan van mijn buurman al een paar dagen voor de deur staat.
Ze hebben natuurlijk  echt wel door dat hij één dezer dagen zal vertrekken.

Wist je dat de meeste inbraken overdag plaats vinden?

 Dat is ook logisch, want terwijl mijn buurman met zijn gezin op weg is naar zijn vakantiebestemming zit mijn zoon op school en zijn mijn vrouw en ik aan het werk. Dat geldt voor de meeste van onze buren en dus is
het huis van de buurman een gemakkelijk doelwit voor ervaren inbrekers.
Trouwens… Ook voor onervaren inbrekers en gelegenheidsdieven.
Mijn buurman heeft geen inbraaksysteem, geen beveiligingscamera’s. Hij vindt de investering te groot, 
zegt dat hij uitstekend verzekerd is en dat er bij hem toch niets te halen valt.
Maar weet een inbreker dat niet pas als hij al binnen is? 
En dan is het dus te laat...

Gemiddeld vinden in Nederland per dag ongeveer 125 inbraken plaats, in de vakantiemaanden kan dit aantal zelfs verdubbelen!
Inbrekers kiezen vaak de weg van de minste weerstand.
Heeft een woning een beveiligingssysteem, camerabeveiliging of een blaffende hond, dan is de kans groot dat er wordt ingebroken in de onbeschermde woning ernaast.



Het in bezit zijn van een beveiligingssysteem verkleint in ieder geval de kans op een inbraak en verhoogt de veiligheid van de bewoners.

Opvallend is ook dat slachtoffers van een inbraak na deze onfortuinlijke gebeurtenis vaak juist wel bereid zijn tot een investering.
Inbraakvertragende rolluiken, beveiligingscamera’s en deurintercom worden dan vaak aangeschaft met het uitgekeerde verzekeringsgeld. In de meeste gevallen
is de psychische schade van een inbraak vaak groter dan de materiële.
Slapeloze nachten, angst bij vrouw en kinderen. Iemand die daar niets te zoeken had heeft toch door je huis heen gelopen en 
aan je spullen gezeten.

Verzekeringsmaatschappijen kunnen geld uitkeren om je spullen te vervangen, maar dit kunnen ze met herinneringen niet! De laptop vol babyfoto’s,
de externe harddisk vol trouwfoto’s of het enige aandenken van een overleden dierbare. Die worden zonder emotie gejat, net als sieraden, televisies en horloges. Niet alles kan worden vervangen of vergoed.

Ach, ik zal wel wat alerter zijn en een oogje in het zeil houden voor de buurman.

Over mijn eigen woning hoef ik me in ieder geval geen zorgen te maken.
Die is uitstekend beveiligd. Met Comelit natuurlijk!

Rob Spronk, Accountmanager CCTV - Safe