dinsdag 6 juni 2017

SimpleKey

Paul Dekkers

Werken bij Comelit was voor mij een heel spannende uitdaging. Met mijn opleiding Human Resources en horeca achtergrond was ik niet bepaald technisch onderlegd. Dat Comelit een bedrijf is waarin techniek centraal staat, daar kon ik niet omheen.

We zijn groot geworden door en met deurintercom. Mijn focus lag daarom in de eerste jaren vooral op die productgroep. Mijn technische kennis groeide snel door de duidelijke uitleg van mijn collega’s, maar ook door de eenvoud van de systemen. Installateurs vertellen me vaak hoe simpel het is om een Comelit systeem te installeren. Dat is een compliment, want dat was juist de bedoeling! 



Maar Comelit is veel meer dan alleen deurintercom. Al jaren leveren wij camerasystemen, zowel betaalbaar als gebruikersvriendelijk. Ons aandeel in de CCTV markt blijft maar groeien. Alarmsystemen en zelfs huisautomatisering zijn een groot deel van het brede Comelit assortiment.

De productgroep die langzaam maar zeker ontpopt tot mijn persoonlijke favoriet is ons elektronische sleutelsysteem. Comelit SimpleKey is eigenlijk net zo simpel als onze deurintercom systemen. En toch is het heel bijzonder.
Een appartementencomplex heeft een trappenhuis waarvan alle bewoners een sleutel bij zich dragen. Soms heeft een complex een bergingsruimte, parkeergarage of wasruimte waar bewoners alleen met een sleutel naar binnen kunnen. Raakt één van die sleutels kwijt, of wordt er misschien een sleutelbos gestolen, dan zou voor de veiligheid eigenlijk de sloten moeten worden vervangen.
Natuurlijk gebeurt dat in de praktijk niet, waardoor een trappenhuis door allerlei diefstallen, verhuizingen en ongelukjes al snel niet meer veilig is.
Wie wil nou dat er zwervers in het trappenhuis slapen, hangjongeren zich er in ophouden of dieven gemakkelijk toegang hebben?



Het SimpleKey systeem maakt korte metten met dit probleem.
De familie Jansen krijgt een aantal sleutels met verschillende kleuren. Meneer Jansen krijgt een blauwe, mevrouw Jansen een gele en hun zoon een oranje.
Wordt de sleutelbos van mevrouw Jansen gestolen, dan hoeft ze alleen even te bellen met degene die het systeem beheert en door te geven dat haar sleutel kwijt is.
De beheerder stuurt een nieuwe gele sleutel op, die bij het aanbieden aan de lezer meteen zorgt dat de oude sleutel onbruikbaar wordt.
De dief loopt dus met een waardeloos stukje plastic rond en het trappenhuis blijft veilig. Mevrouw Jansen hoeft zich alleen maar zorgen te maken over de andere sleutels die zijn gestolen.

Mijn enthousiasme over het systeem heeft er voor gezorgd dat er in 2016 en 2017 in mijn regio meer dan 250 projecten worden uitgerust met het SimpleKey systeem. Meer dan 15.000 sleutels in allerlei kleuren bungelen dus binnenkort aan de sleutelhangers van een aantal zeer veilige Nederlanders.

En dat allemaal omdat Comelit het aan durfde om iemand zonder technische achtergrond op pad te sturen als Account manager.


Paul Dekkers, Account Manager Oost Nederland