maandag 12 februari 2018

Ieder zijn eigen tunnel


Peter van Veen
In mijn vorige blog schreef ik over bouwen op het niveau van een zes. Dit omdat we precies bouwen volgens het bouwbesluit en niet nadenken over de mogelijkheden die er zijn. Mogelijkheden die woningen meer waarde, meer duurzaamheid, gebruiksvriendelijk en prettiger kunnen maken.
Vanuit mijn kennis gaat dit veel over gebruik van intercom over IP of eenvo
udiger gezegd; internet.


Nu ontdekte ik enige tijd geleden iets geks. Niet altijd als over IP wordt gesproken wordt ook IP bedoeld.
Ik denk dat met IP wordt bedoeld dat systemen werken op de basis van IP. Dus als er een ethernetbekabeling is aangelegd waarop bijvoorbeeld een computersysteem werkt dan kun je via die bekabeling ook iets anders op IP-basis laten werken.

Om het nog duidelijker te zeggen:
In een modern appartementencomplex is IP-bekabeling aangelegd waarmee iedere bewoner internet, telefonie (als je dat nog wil), televisie en deurintercom krijgen geleverd.
Wat krijg je dan als er fabrikanten zijn die een systeem leveren dat over IP-bekabeling (ethernet) werkt maar niet die taal gebruikt en ook niet geïntegreerd kan worden met andere IP-systemen? Dat is toch vreemd en onlogisch? Systemen die IP lijken maar bij diepere analyse en op het moment dat de eigenaar van het pand het heeft gekocht niet blijken te werken met andere IP systemen. 
Ik begrijp dat niet.

En dan nog iets
Als je een IP-systeem gebruikt dan kun je meerdere tunnels (VPN’s) hierover maken. Wat dat betekent? 
Jouw eigen snelweg die afgeschermd is als een tunnel. Dus je kunt niets zien of horen van de ernaast gelegen tunnels! 
Lekker overzichtelijk! Tunnel voor deurintercom, tunnel voor televisie, tunnel voor internet… geheel veilig!
Vraag me dan niet om aparte kabels voor de verschillende systemen. Te duur en onnodig.
Waarom is IP-intercom nog niet standaard!? Dit vraag ik vanuit mijn passie! 

Zo, frustratie geuit.
Nu terug naar de dagelijkse gang van zaken.

Beste eigenaar van een gebouw/complex?
Laat u goed voorlichten en wees niet bang voor een second opinion. U bent er echt beter door geholpen! 
Durf net zolang te vragen totdat u het werkelijk begrijpt en tevreden bent. Het is onze taak het zo uit te leggen dat het begrepen kan worden door iedereen!

Of is dat mijn andere passie? Mijn achtergrond als docent zorgt er misschien voor dat ik graag wil onderwijzen.
Wat vind jij er van? Moet de norm omhoog? Moeten we ons voorbereiden op de toekomst, of bouwen we liever nog een paar jaar op de ouderwetse manier door?

Peter van Veen - Directeur