maandag 22 januari 2018

Wij willen graag een tien halen

Waarom zijn we tegen vernieuwing?
Peter van Veen

OK, ik ben soms wat opstandig en heb een mening.
Soms kan ik die beter voor mij houden maar dat lukt niet altijd.
Zo ook nu.
Waarom bouwen we toch altijd nog voor een ‘zesje’?







Technologie komt met grote stappen ons leven binnen. iedereen heeft op z’n minst een mobieltje en heel vaak hebben we ook nog een tablet en laptop. We raken er al aan gewend dat we kunnen zien wat ons energieverbruik is, want het energiebedrijf heeft bij ons een  ’slimme’ meter geïnstalleerd. Dat deden ze natuurlijk niet voor ons maar om makkelijk de stand te kunnen lezen zonder dat we thuis zijn. 
Als er een nieuwe verwarmingsketel wordt geplaatst dan heeft deze ook vaak een verbinding met een app en zo zijn we steeds meer ‘verbonden’.
Bij mij thuis is het normaal geworden dat we van alles bestellen via een webwinkel. Dat betekent dat er heel vaak pakketjes worden bezorgd. Bij onze buren is dat helemaal ontploft. Iedere dag worden daar meerdere pakketjes afgeleverd. Je kunt je voorstellen wat dat betekent als ze eens niet thuis zijn. Het lijkt bij ons en bij de andere buren soms wel een magazijn met al die pakketten.

Dat thuis bezorgen is leuk maar ik zou wel graag willen weten of de bezorger echt aan de deur is geweest of het pakketje direct heeft afgegeven bij de buren of een kaartje in de bus heeft geduwd.
Heel veel Nederlanders wonen in een appartement. Die mensen willen ook weten of de bezorger is geweest.
Waarom bouwen we nog altijd  appartementen zonder een video-deurintercom? En waarom installeren we dan ook nog een systeem zonder verbinding met internet?
Omdat het goedkoop moet?
LED-verlichting op de galerij en in het trappenhuis, verduurzaming van de galerij en de balkons, elektronische sloten omdat die langer mee gaan, een nieuwe ketel om het gasverbruik terug te dringen en diverse andere zaken.
De meeste aanpassingen worden gemaakt omdat er een voordeel te halen is of een subsidie ontvangen kan worden.
Maar wanneer wordt er aan de bewoner gedacht? Het wooncomfort? De veiligheid? De waarde van de woning over de jaren?

Een IP-deurintercomsysteem is niet veel duurder dan een standaard systeem. Het heeft als grootste voordeel dat de mogelijkheden over de jaren kunnen worden uitgebreid. De bewoner ziet wie er heeft aangebeld en kan zelfs buiten de woning de oproep aannemen via 4G of WiFi. Vervolgens kan dan worden overlegd met de bezorger over waar het pakketje kan worden afgegeven. Bovendien wordt vastgelegd wie er aanbelde. Dat is een veilige gedachte.
Is dit geen standaard behoefte?
De bewoner kan wellicht van de verhuurder de mogelijkheid krijgen zelf te beslissen deze voorziening te nemen voor een paar euro meer huur.
Zelfs voor eensgezinswoningen bestaan er al zeer betaalbare oplossingen om met een app te zien wie er heeft aangebeld.

Maar nee! We bouwen volgens het bouwbesluit en daar staat het niet in... Dus hoeft het niet.
Dat is toch bouwen volgens een zesje?
Wij willen graag een tien halen.

Peter van Veen - Directeur