donderdag 28 februari 2019

Beter voorkomen dan...


Lou Andeweg
Iedere dag rijd ik over een kronkelig dijkje met aan weerszijden huizen en geparkeerde auto's. Omdat deze weg zoveel bochten heeft is het lastig om ver vooruit te kijken en gaat dit dus ten koste van de veiligheid.
In de huizen wonen gezinnen. Met kinderen.
Die kinderen hebben niet allemaal een tuin, want aan de ene kant van het dijkje is niets dan water.
Waar spelen die kinderen dan!? Nou, gewoon. Midden op de weg...



U voelt 'm al aankomen, toch?
Dagelijks let ik extra goed op en houd ik mij netjes aan de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Soms zit ik er zelfs flink onder.
Het is nog nooit mis gegaan! Dat is goed nieuws, maar geen garantie voor de toekomst.
Helaas zijn er andere weggebruikers die zich niet zo netjes aan de maximumsnelheid houden.
Ook word er nauwelijks rekening mee gehouden dat mensen niet om een hoekje kunnen kijken.
Enkele bochten zijn dan ook levensgevaarlijk, zeker wanneer je er met 50 kilometer per uur langs scheurt.

In mijn ogen zou de hele dijk een stuk veiliger worden wanneer de gemeente maatregelen zou treffen in die scherpe bochten. Het zou voor automobilisten overzichtelijker kunnen worden, waardoor de kans op ongelukken afneemt. Ook denk ik dat drempels er voor kunnen zorgen dat iedereen netjes onder de 30 blijft rijden. Dan hebben die spelende kids iets meer tijd om zichzelf in veiligheid te brengen.

Ik wil niet zeggen dat de gemeente het verkeerd doet, want ik begrijp dat het nemen van beslissingen ingewikkelder moet zijn bij overheidsinstanties dan bij commerciele bedrijven. Tenminste, ik begrijp het niet echt, maar ik weet wel dat het zo is.
Wanneer zouden die maatregelen dan genomen gaan worden? Na een ongeluk? Na twee ongelukken?
Moet er eerst een kind gewond raken? Of misschien nog erger....


Ik wil er niet eens aan denken.
Hoewel wij als Nederlanders graag klagen over dingen waar we geen controle over hebben, moeten we ook eerlijk tegen onszelf zijn.

Heeft u inbraakalarmering? Beveiligingscamera's? Video-deurintercom? Een brandmeldinstallatie?
Nee? Hoe komt dat?
Misschien wachten we allemaal wel tot er eerst iets verschrikkelijks gebeurt...

Lou Andeweg - Media & Projects