dinsdag 10 januari 2017

Aan tafel met alle partijen in de bouwkolom

Dennis Leeflang
Het mooie van mijn baan als Account Manager bij Comelit is dat ik het verhaal over de mogelijkheden van video-deurintercomsystemen, camerabewaking en huisautomatisering bij uiteenlopende partijen mag vertellen. Naast het feit dat ik direct in contact sta met onder meer installateurs, VvE’s en woningbouwverenigingen, probeer ik zoveel mogelijk aan tafel te komen bij partijen die invloed hebben op de keuzes die gemaakt worden in de bouwkolom. Denk aan architecten, aannemers, adviesbureaus en projectontwikkelaars. Bij al die verschillende partijen komt het in de basis altijd hier op neer: kies bij renovatie voor een 2-draadssysteem, kies bij nieuwbouw voor IP en kies voor Comelit.


Eenvoudige bekabeling ultiem installatiegemak
Als het gaat om renovatieprojecten is mijn boodschap dat ons simpelbus 2-draads systeem de ideale oplossing is. Vervanging van de bestaande bekabeling in flats, appartementencomplexen of gebouwen is dan namelijk overbodig. De aanleg gaat dus snel en gemakkelijk. Ook al omdat ons systeem de nadelen van een traditioneel systeem niet kent. Slechts een omkeerbaar aderpaar is voldoende om een (video)-deurintercomsysteem op te bouwen tot 240 gebruikers. Het programmeren van het systeem is daarbij ook zeer gemakkelijk en gebeurt door het vooraf correct instellen van de dipswitches op alle systeemcomponenten.


Veiligheidsgevoel

Het is opvallend dat men in het noorden van ons land nog vrij traditioneel denkt over deurintercom. Audio is nog steeds de standaard, terwijl de rest van Nederland video omarmt. Misschien is ons gevoel van veiligheid in het Noorden, zelf woon ik in Drenthe, nog wat groter dan in bijvoorbeeld de Randstad. Maar toch: van audio naar video met slechts een paar veranderingen. Wat vandaag een audio intercomsysteem is, kan morgen een video-intercomsysteem zijn, zónder de bekabeling te vernieuwen. Zelf heb ik er in deze tijd wel behoefte aan om te zien wie er voor mijn deur staat.

IP heeft de toekomst
Als het om nieuwbouw gaat is mijn boodschap: IP heeft de toekomst. Het gekke is dat het nog steeds niet standaard is bij nieuwbouwprojecten, terwijl ik vermoed dat over tien jaar bijna elke vorm van lijngebonden of draadloze communicatie via IP-technologie verloopt. Gebouwautomatisering via IP wordt de standaard en dat betekent wel iets voor de partijen in de bouwkolom, en zeker voor installateurs. Installateurs doen er goed aan hun kennis over IP-technologie uit te breiden. In feite wordt installatie makkelijker, maar omdat de mogelijkheden steeds groter worden (denk ook aan systeemintegratie), moet de installateur aan de voorkant van een project zijn klant al adviseren. Wat ik merk is dat veel installateurs vooral technisch georiënteerd zijn en daardoor minder affiniteit hebben met advies. Nauwe samenwerking met Comelit biedt dan de oplossing. Want we zijn op alle gebieden thuis. Van deurintercom tot huisautomatisering: we hebben veel kennis, geven advies en bieden praktische ondersteuning via onze technische binnendienst.



Optioneel
Overigens is Comelit volop bezig om deurintercom over IP te promoten en te implementeren. Een van de projecten die in dit kader noemenswaardig is, en waarbij ik nauw betrokken ben, is het vervangen van het zogenoemde IRS Comfort & Care-system. Voordat ik bij Comelit kwam, werkte ik als projectleider bij IRS; het Friese bedrijf dat dit systeem in de markt zette. Het was een combinatie van woon- en zorgtechnologie met woon- en zorgdiensten. Gedurende een aantal jaren voorzag IRS 18.000 vastgoed- en zorgprojecten van deze intelligente woon- en zorgoplossingen, gebaseerd op IP-technologie. Een interessant product dat maar een paar jaar bestond, omdat het te duur bleek. Comelit vervangt nu door heel Nederland, in 18.000 woningen, het IRS-systeem door Comelit-basis-deurintercomsystemen via IP. Het systeem is volledig modulair, dus de eindgebruiker kan zelf beslissen van welke functies hij gebruik wil maken. Deze optionele variant zie ik op meer plekken ontstaan. Een voordeel van de moderne technologie en iets dat past bij de huidige tijd waarin consumenten producten naar eigen smaak willen samenstellen.

Volhouden
De uitdaging van mijn werk is om de verschillende partijen die een rol spelen bij de keuzes voor woning- en gebouwautomatisering te overtuigen van mijn missie. Ik blijf dus overal op de bel drukken.   


Door Dennis Leeflang, Account Manager, regio Noord