woensdag 4 januari 2017

Connectiviteit

Jouke van Duijsen
Mijn ouders kwamen eten en mijn vader raapte mijn visitekaartje van de keukenvloer op dat daar om onbekende redenen terecht was gekomen: ’Jouke van Duijsen, Junior Technical Engineer IP-related products’, las hij hardop voor. “Een mond vol”, zei hij, “maar wat doe je nou precies?”
Ik werk met mensen”, antwoordde ik, om hem te prikkelen. “Met mensen?” vroeg hij, “jij bent toch iemand die raadselachtige dingen doet met computers en netwerken? Een nerd, zou ik maar zeggen.” Ik lachte. “In feite draait mijn werk om het leggen van verbindingen tussen mensen én tussen mensen en techniek. Het creëren van connectiviteit, dat is mijn vak.”



Mijn vader liep naar de huiskamer en zette zich in mijn luie stoel. Ik legde hem uit dat ik wel een techneut ben. Maar dat connectiviteit net zo goed een technisch als een sociaal begrip is. “Als ik alleen verstand heb van bits en bytes en niet kan aansluiten bij de belevingswereld van installateurs en eindgebruikers, dan wordt het niks”, verduidelijkte ik hem. “De connectiviteit, de verbinding tussen mij en een installateur is een absolute voorwaarde om systemen goed te laten werken. Zonder goede menselijke verbinding, geen verbinding van systemen”, lichtte ik toe.  Mijn vader ging er eens goed voor zitten…
“Kijk”, vervolgde ik, “Connectiviteit speelt in het dagelijks leven een steeds grotere rol. Systemen worden met elkaar verbonden, maar mensen ook. Want anders werken die systemen niet. Techniek beïnvloedt ons voortdurend, maar andersom beïnvloedt de mens als bedenker en toepasser ook de technologie. Om optimale technische connectiviteit te bereiken, kun je niet zonder sociale connectiviteit. Met andere woorden: mijn relatie met mijn klant is dus minstens zo belangrijk als de techniek zelf. Techniek geeft vorm aan mensen en mensen geven vorm aan techniek. Sinds ik bij Comelit werk, word ik me daar steeds bewuster van.”

Binnen Comelit heb ik twee taken: “Op de eerste plaats ondersteun ik installateurs met de installatie en configuratie van digitale video-deurintercomsystemen (ViP) en camerabewakingssystemen, met als expertise de IP-techniek. Op de tweede plaats ondersteun ik de Technisch Directeur bij verschillende interne IT-vraagstukken.” Mijn vader knikte.

“Ik ondersteun installateurs telefonisch en via e-mail. Ze vragen me naar de mogelijkheden van onze  systemen of willen weten of zaken goed ingeregeld zijn. Bovendien hebben installateurs ter plekke vaak te maken met IT’ers, die onze producten en integratiemogelijkheden niet goed kennen. Wat ik merk is dat techniciens en IT’ers niet altijd elkaars taal spreken. Via de Comelit-supportdesk ben ik één van de verbindende schakels tussen die twee werelden.  Onze klanten waarderen die ondersteuning  enorm”, verzekerde ik mijn vader die inmiddels naar de keuken loerde waar mijn vrouw en mijn moeder iets uit de oven haalden. “Intern zijn daar bij ons goede afspraken over gemaakt. Ons doel is heel simpel: we willen klanten en eindgebruikers blij maken. Dus we helpen hen snel en goed! Er is geen fabrikant die op dergelijke intensive wijze ondersteuning biedt. Het is echt uniek. Dat weet ik zeker, want ik loop al een tijdje mee in dit wereldje.”



“Je brengt het overtuigend”, zei mijn vader, “en je hebt er plezier in.” “Zeker”, zei ik, “ik vind het fijn om techniciens, IT’ers en eindgebruikers te laten ontdekken hoeveel er mogelijk is met onze producten. Wist je bijvoorbeeld dat ons ViP-deurintercomsysteem toekomstbestendig is, omdat het geschikt is voor de IP-glasvezelinfrastructuur die je in alle nieuwbouw vindt? En wist je dat het bij deurintercom over IP zeer eenvoudig is om alle moderne voorzieningen in technische zin te integreren? Comelit beheerst de kennis om de meerwaarde van deze technieken ten volle te benutten.”
Ja, dat wist mijn vader wel. Dat wil zeggen: hij had nu wel een indruk. “Ik denk dat we maar eens aan tafel moeten”, zei hij de keuken inkijkend. “Nou”, zei mijn vrouw verontschuldigend, “Je zult nog even moeten wachten. Ik had de oven op 50 graden gezet in plaats van op 250.” Zichtbaar teleurgesteld schudde mijn vader zijn hoofd: “Connectiviteit is ook in de keuken van groot belang.”  
Zo, daar had mijn vader een punt. Ik had het niet beter kunnen zeggen.



Door Jouke van Duijsen, Junior Technical Engineer IP-related products