vrijdag 27 januari 2017

Werkplezier haal je uit het aangaan van uitdagingen

Eugene van Geenen
Mensen die in bedrijven werken, halen hun energie uit dingen die hen inspireren. Voor mij zijn dat er drie: interessante klanten, boeiende en uitdagende taken én fijne collega’s. 
Ik heb geluk. 
Want in mijn baan bij Comelit heb ik deze drie zaken allemaal aangetroffen. Aan de hand van mijn drie geluksfactoren zal ik in deze blog iets over mezelf en mijn werk bij Comelit vertellen.



Leuke mensen
Laat ik beginnen met de (potentiële) klanten waarmee ik te maken heb als Account Manager CCTV - Safe (inbraakbeveiliging) - Home: installateurs. Dit zijn leuke mensen, vrolijk, rechtdoorzee en vaak zeer inventief. Installateurs zijn echter ook voorzichtig in hun keuzes. Iets dat hen voor mij extra interessant maakt.
Zo is het bijvoorbeeld een feit dat de meeste installatiebedrijven de installatie van camerasystemen uitbesteden, terwijl ze dat in mijn ogen best zelf kunnen. Het afgelopen jaar heb ik met heel wat installateurs om tafel gezeten om hen daarvan te overtuigen. Wat ik heb geleerd is dat hun terughoudendheid voor het zelf plaatsen van CCTV-systemen vooral te maken heeft met onbekendheid.

Plug-and-play
Veel installateurs weten bijvoorbeeld niet dat ze voor het installeren van een CCTV-systeem niet gecertificeerd hoeven te zijn, maar dat ze slechts moeten voldoen aan de Beoordelingsrichtlijn (BRL) voor cameratoezicht openbare plaatsen. Als ik vervolgens uitleg dat het installeren van een Comelit camerasysteem uitzonderlijk eenvoudig is, verandert hun terughoudendheid in nieuwsgierigheid.
Laatst had ik een installateur aan tafel die er ooit over had gedacht om zelf CCTV-systemen te gaan installeren. Hij had zich erin verdiept, maar was geschrokken van het enorme productaanbod en de complexiteit van de producten. Toen ik hem liet kennismaken met ons relatief kleine assortiment plug-and-play-producten, werd hij toch enthousiast. Zeker nadat ik hem had verteld welke ondersteuning Comelit als enige fabrikant biedt aan service & support.


Techniek combineren
Ik zit inmiddels zestien jaar in de beveiligingstechniek en ben er vanaf het begin van overtuigd geweest dat hier voor installateurs kansen liggen. Natuurlijk zitten er ook wat risico’s aan vast, maar het aangaan van uitdagingen maakt werk ook plezierig, vind ik. Bovendien beperkt Comelit de risico’s behoorlijk met zijn uitzonderlijke service en support. In feite kan het niet fout gaan.
Van groothandelaars hoor ik dat steeds meer installateurs naar onze producten vragen. Er komt dus zeker beweging in. Ik zie daar echt een uitdaging. Ik voel dat we samen met de installatiebedrijven een verandering te weeg kunnen brengen.
Het is sowieso mijn ambitie om ervoor te zorgen dat de branche over een paar jaar bij de naam Comelit niet alleen automatisch denkt aan deurintercomsystemen, maar ook aan camera- en inbraakbeveiligingssystemen. Ik denk dat dit gaat lukken. Want ik zie dat onze producten, in combinatie met onze dienstverlening, meer mogelijkheden bieden dan die van onze concurrenten. Daarbij komt dat we als geen ander in staat zijn techniek te combineren. Juist in die combinatie van deurintercom, camerabewaking, inbraakbeveiliging, toegangscontrole, brandbeveiliging én huisautomatisering ligt voor mij de uitdaging. Het is de toekomst die mijn baan nog plezieriger zal maken.


Hug
Naast een interessante klantengroep en mooie werkuitdagingen voel ik me bij Comelit thuis. Ik werk hier nu een jaar en ik ervaar het als een warm bad. Ik ben in Italië geweest op het hoofdkantoor en in de fabriek: de Zuid-Europese hartelijkheid, het warme la famiglia-gevoel, is overgewaaid naar Papendrecht. Je voelt het als je binnenkomt. Er hangt een goede sfeer. Veel medewerkers begroeten elkaar zelfs met een stevige hug. Dat vond ik in het begin merkwaardig. Want ja… dat doe je toch niet met collega’s. Inmiddels kan ik geen dag zonder de innige Comelit-hug!


Plezier
Comelit is een bedrijf dat er in slaagt zijn doelstellingen in het handelen van zijn medewerkers terug te laten komen. Dat komt omdat dit bedrijf menselijke waarden centraal stelt. Iedereen is hier even belangrijk en krijgt de kans te doen waar hij goed in is. Bovendien is de collegialiteit erg groot. Collega’s helpen elkaar, hebben dingen voor elkaar over.
Er wordt veel geïnvesteerd in mensen. Dat vind ik slim. Want alleen zo bouw je een sterk en authentiek merk op. Als het van binnen goed zit, straalt dat vanzelf af op de buitenwereld. Iedereen wil straks met ons knuffelen, let maar op!

Door Eugène van Geenen, Account Manager CCTV, Safe, Home