vrijdag 10 februari 2017

Investeren in duurzame relaties


Micha Kaptein
“Pas als je je echt verdiept in een klant, kun je bouwen aan een duurzame relatie”, las ik pas. Een uitspraak waar ik vierkant achtersta. Een uitspraak die past bij een bedrijf als Comelit. Over het werken aan langdurige relaties gaat dit blogje. 

Op de juiste plaats
Voor ik bij Comelit werkte, was ik verkoper van consumentenelektronica. Dergelijke winkels hebben het de laatste jaren moeilijk, want consumenten kopen hun elektronische apparaten steeds vaker via internet. Langetermijnrelaties aangaan met je klanten was in mijn optiek de enige manier om overeind te blijven. Mijn toenmalige baas zag dat anders. Hij wilde vooral snel en veel verkopen. Zijn winkel ging failliet en ik werk inmiddels voor een bedrijf dat juist alles doet om langdurige klantrelaties op te bouwen.  



Duurzame klantrelaties
In de korte tijd dat ik bij Comelit werk, ben ik bevestigd in mijn overtuiging dat je je moet verdiepen in je klant. Door te investeren in persoonlijk contact, te werken vanuit klantbehoefte én door je dienstbaar op te stellen, bouw je vertrouwen op. Natuurlijk leveren we slimme en mooie producten. Maar dat is niet het eerste dat ik naar voren breng als ik anderen over Comelit vertel. De bereidheid om te willen investeren in menselijke relaties; dat is waar Comelit voor mij voor staat. Of het nu om klanten gaat of om personeel.

Service en meerwaarde bieden
Want ik hoef alleen maar naar mezelf te kijken. Ik ben aangenomen als technisch binnendienstmedewerker voor deurintercomsystemen zonder dat ik hiermee specifieke ervaring had. Niet mijn ervaring maar mijn opvattingen over het aangaan van duurzame klantrelaties gaven de doorslag. Ik vind dat een mooi gegeven. Het zegt veel over Comelit. In feite zeggen we dat service en meerwaarde creëren voor klanten ons belangrijkste product is.  

Allround
Op dit moment is het mijn taak om acuut storingen en aansluitingsproblemen op te lossen bij deurintercomsystemen. Voorlopig richt ik me vooral op tweedraadsystemen, maar ik leer ook steeds meer bij over IP.  In de toekomst zal ik me ook toeleggen op CCTV-systemen en momenteel leer ik om via autoCAD systeemtekeningen te maken. Klanten vragen daar namelijk om. Ik krijg de kans me te ontwikkelen tot allrounder. Het zoveelste bewijs dat Comelit investeert in duurzame relaties.

10-minuten oplossing
Alle binnendienstmedewerkers hebben de ambitie om installateurs binnen tien minuten te helpen met het oplossen van hun vraagstuk. Om dit te kunnen realiseren, moet je de juiste vragen stellen en je kunnen verplaatsen in de situatie van de installateur. Dat laatste is zowel het moeilijkste als het belangrijkste van mijn werk. Het lukt helaas niet altijd om binnen tien minuten een antwoord te vinden, maar ik laat een installateur nooit zwemmen. De ondersteuning houdt pas op als iemand helemaal tevreden is. Er is geen fabrikant die zover gaat als wij. Een concurrent kan morgen goedkoper zijn of een ander product aanbieden. Maar het vertrouwen en de relatie die ik opbouw met klanten zijn niet zomaar te kopiëren. Het is mooi om daar mee bezig te kunnen zijn.  


Door Micha Kaptein, Technical Support