woensdag 26 april 2017

De duimstok

Peter van Veen
Voor mij staat een doos vol met duimstokken.
Toen mijn collega in Duitsland mij vertelde dat hij dozen vol van dit meetgereedschap met Comelit logo had besteld, verklaarde ik hem voor gek. Je moet weten dat ik naast Comelit Nederland ook verantwoordelijk ben voor Comelit Duitsland. Dat betekent niet dat onze Duitse collega’s geen beslissingen kunnen of mogen nemen zonder mij, maar ik wil het graag eens zijn met dit soort ideeën, voor ze worden uitgevoerd.
Ik hoor de mensen al weer denken: “Daar heb je die Van Veen weer, met z’n fratsen.”


De duimstok is een ouderwets onding die zo heet omdat het meten vroeger in duimen ging. In het Engels noemen we dat inches, maar in Nederland gebruiken we tegenwoordig natuurlijk gewoon centimeters.
Het opmeten doen we met rolmaten. Dat is een stuk nauwkeuriger dan een duimstok, omdat de scharnieren van een duimstok niet lekker willen blijven zitten. Dat maakt ‘m minder secuur en nauwkeurig.
Comelit staat voor hoogwaardige en degelijke producten en daar past een duimstok voor mijn gevoel niet bij.


Maar wacht eens…
Is Comelit niet een eigenwijs bedrijf, gebouwd op tradities en hard werk? Dan moet ik als directeur ook open staan voor eigenwijze ideeën.
Zijn monteurs over de hele wereld niet dagelijks bezig met het meten van allerlei zaken? Spanning,  stroom maar ook centimeters en millimeters.
We hebben in het verleden van alles voorzien van een Comelit logo. Pennen, notitieboekjes, infusers (waterflesjes, waarin je fruit kunt laten zitten zodat het water naar aardbeien gaat smaken), T-shirts, jassen, mutsen, handschoenen, ijskrabbers en rugzakken.
Waarom dan geen duimstok?
Misschien is het juist wel leuk dat een monteur een gat voor een Comelit iKall deurstation kan opmeten met zijn Comelit duimstok.
De stokken kunnen dan  in de gereedschapskoffer van de monteurs een mooi plaatsje krijgen naast hun Comelit schroevendraaier.

Na het testen van de stijlvolle zwarte duimstokken met wit Comelit logo, concludeerde ik met een opgelucht gevoel dat de scharnieren van ‘onze’  duimstokken uitstekend op de plaats klikken. Het meten gaat prima en zeer nauwkeurig, ook over grotere afstanden.


Voor de zekerheid heb ik even gekeken. De Comelduimstokken zijn gelukkig gewoon in centimeters. Niet in duimen.
Had mijn collega in Duitsland toch gelijk.
Comelit is per slot van rekening een eigenwijs bedrijf, met eigenwijze mensen. In discussie gaan met de directeur is de enige manier om vooruit te komen met nieuwe ideeën.
De doos duimstokken die voor mij staat gaat niet meer terug naar Duitsland.
Ik deel ze liever uit aan een aantal monteurs, hier in Nederland.



Door Peter van Veen, algemeen directeur Comelit Nederland BV